שיגרת היומיום העמוסה והסוחפת הביאה אותי לחשיבה על למידה שיתופית, למידת עמיתים, למידה שהיא בוודאי חוויתית יותר.
למידה שיתופית, אולי אינה מתאימה לאופיו של כל אחד, אך אם מסתכלים בראייה לטווח הארוך, יש בה בהחלט הרבה יתרונות ייחודיים, המשאירים את חותמם ללא ספק.
ניזכרתי בהרצאתה המעניינת של דר' חגית מישר-טל, על למידה שיתופית בסביבת וויקי, היא הציגה זאת תוך הסתכלות על שני היבטים, בהיבט הקוגנטיבי - הלמידה בתוך צוות מקדמת חשיבה מסדר גבוה תוך החלפת דעות, בירור משמעויות ודיונים על בעיות מורכבות. בהיבט החברתי - הלמידה בקבוצה מקדמת מחוייבות גבוהה ללמידה, תמיכה הדדית והתמדה.
טכנולוגית הוויקי כמעט ולא נוסתה בבתי הספר, לעומת זאת באקדמיה היא מאוד מצליחה!
רוב הטכנולוגיות החדשות המגויסות לטובת הפדגוגיה לא מצליחות לשלב בין העבודה העצמית מול המחשב לבין הלמידה השיתופית המתבססת על לומד, בוגר המפתח אחריות אישית, בעל חשיבה ביקורתית שיודע להעריך ולסנן חומר, להעביר ביקורת וגם לקבל ביקורת ע"פ מערכת נורמות מקובלות.
אכן מדובר בטכנולוגיה העשוייה לתרום רבות לתהליך הפדגוגי, היות והיא מתבססת על למידה שיתופית.
אז למה דווקא וויקי???
* הוויקי שייכת למחלקת הכלים השיתופיים ברשת תחת הכותרת Web 2.0 .
*זו סביבה קלה וידידותית למשתמש, אין צורך ברקע טכני והכשרה, הלומדים יכולים ליצור מסמך משותף, לערוך האחד את דברי השני, יש אפשרות לערוך דיון על תהליך הלמידה במקביל ליצירת התוכן ובסופו של דבר זהו כלי מעקב והערכה ללומד ולמלמד.
אני מקווה שמערכת החינוך תדע לעשות שימוש רב ומושכל בטכנולוגיות העומדות בפניה, כגון טכנולוגיית הוויקי, המשלבת למידה עצמית ולמידת עמיתים ובכך יוצרת מאגר שיתופי רחב אופקים שבו כל אחד תורם מהידע שלו ונתרם מאחרים.
בסרטון הבא אפשר לראות מה חושבים על הוויקי
http://www.youtube.com/watch?v=ZmByB0sIPog&NR=1
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה