"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום חמישי, 13 במאי 2010

משחק לימודי מתוקשב

תמיד ידעתי שלמשחק, משחק קופסא או משחק מחשב, יש מטרות ברורות ומוגדרות בעלות ערך חינוכי, לימודי, חברתי ואף רוחני.
כבודם במקומם מונח ! בעיני למשחקים מכל סוג יש חשיבות רבה להתפתחות הילדים בכל הכישורים (גם למבוגרים )
לא חשבתי שמשחק, ובמקרה שלי משחק לימודי מתוקשב, יכול להוות תרגול חווייתי עבור התלמידים, כי תמיד אנחנו בעבודה היומיומית בבית הספר עמוסים ונמצאים תחת לחץ של הספק חומר לימודי לקראת בחינות חיצוניות, אגב בחינות סטנדרטיות,
כפי שלמדנו בקורס סוגיות בחינוך, על סטנדרטים בחינוך.
היום, אחרי שקראתי על מחקרים שנעשו בנושא, אני יכולה להעיד שדעתי בעניין מתחילה להשתנות, זה אפשרי !
למידה אינה בהכרח פעילות "רצינית" מאיימת ומפחידה ובוודאי איננה שייכת בלעדית למציאות הבית סיפרית.
והמשחק אינו שיך רק ל"שעות הפנאי".
קיימת היום הסכמה שהמשחק הוא צורך בסיסי וחיוני, המשחק תורם רבות לפיתוח הלומד, גורם לתהליכי שינוי, מגביר את המוטיבציה ומסייע ללמידה של מיומנויות בכל התחומים.
המודעות לערכו של המשחק ולשילובו במערכת הלמידה בבית הספר הולכת וגוברת, עובדה מעניינת היא שתוך כדי משחק נקלט החומר הלימודי !

אז למה בעצם כדאי להשתמש בו ?
חוקרים מצביעים על המשחק כתורם לחדוות העשייה, לפיתוח ההנעה העצמית וליכולת להתמודד עם כישלון.
יש לו למשחק 4 עקרונות חשובים :
1. התכנים שבו חייבים להיות נכונים ומדויקים, וכך גם התוכן הנלווה לו.
2. המשתתפים צריכים לעסוק כמה שיותר בפעילות המכוונת להשגת המטרות הלימודיות שהוגדרו ופחות בכל השאר...
3. ההצלחה במשחק תלויה בהשגת המטרות הלימודיות ולא רק במזל. במקרה של אי הצלחה- יספק משוב בונה.
4. משחק המאפשר רמות קושי שונות.
אסיים ואומר,
העובדה שילד אינו מרגיש לומד ממשחק, אינה בהכרח מעידה על העדר למידה, אלא ייתכן שהיא מצביעה דווקא על הצלחתו של המשחק להקנות ידע בצורה נעימה ובלתי מכבידה.

2 תגובות:

  1. הי ורד,
    אני חושבת שמשחק לימודי הוא מאוד רציני וכפי שציינת, התלמיד לומד ורוכש ידע בצורה נעימה ןחווייתית. נוכחתי בזאת במסגרת הניסוי שערכנו בכיתה של לאה, למידה תוך כדי משחק נערכת באווירה רגועה ונעימה, התלמידים לומדים, חוזרים, מתרגלים ומשננים בהנאה- והם גם אומרים זאת...
    ראי הכתבה ב"הד החינוך" האחרון (אפריל 2010)- בית הספר כמרחב משחקי/ ברוך יעקבי "למידה היא משחק= משחק הוא למידה- על המשוואה הזאת נבנה בית ספר 'עין הים'".

    השבמחק
  2. אהלן
    מציע גם לקרוא את הכתבה במוסף "הארץ" על למידה במרחבים משחקיים בעין הים
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1201802.html
    ובכלל, להיכנס לאתר ביהס
    http://www.schooly2.co.il/einhayam/index.asp
    ברוך יעקבי, מנהל עין הים

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...