"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום שני, 23 באוגוסט 2010

מהפכה בחינוך

כשבועיים לפתיחת שנת הלימודים, אני עומדת לחזור לשיגרה, אמנם עשיתי שינוי, מעבר לבית ספר חדש ואני תוהה איזה מקום תופסת הטכנולוגיה בו, האם יש השקעה בפיתוח מדיניות התקשוב והאם יש פתיחות ונכונות לחדשנות מבחינת צוות ההוראה ?
מערכת החינוך זקוקה למהפכה. טכנולוגיות המידע החדשות הגיעו לבשלות מספקת כדי לספק את הסביבה שיכולה לתמוך במהפכה חינוכית. מהירות השינויים בעולם הולכת וגוברת וקשה לחזות מה יהיה היישום הטכנולוגי האולטימטיבי שלאחריו עולם החינוך יראה אחרת. בעשור האחרון מדברים אנשי החינוך על חדשנות חינוכית, החדשנות החינוכית קשורה למיומנויות רבות בינהם כישורי המידע בחינוך בכלל ובחינוך הדיגיטלי בפרט. כישורים אלו כרוכים באיתור מידע, בניתוחו, בתרגומו ויישומו באופן מיומן והתאמתו לצרכים. בעידן הטכנולוגי הלומד לומד לשלב בין כל המיומנויות שהכיר תוך שימוש בטכנולוגיות מידע ומאגרי מידע ממוחשבים. הגישה הרווחת כיום במערכת החינוך העולמית היא " ללמוד כיצד ללמוד " .
השאלה החדשה המתבקשת מכך היא איך ללמד את התלמיד היום? או איך להכשיר את הלומד ללמוד דרך מקורות מידע שונים?
יכולת השימוש במאגרי מידע ממוחשבים והיכולת להעריך ממקורות מידע מרובים באינטרנט הוא חלק ממערך הלמידה שנועד לחשוף את התלמיד למקורות מידע מגוונים הנחוצים לו לביצוע למידת חקר, הלמידה הזו אינה יכולה להתחולל בין כותלי בית הספר ויש לתת לה לפרוץ את כותלי בית הספר וללמד את התלמיד, לאסוף מידע ממאגרי האינטרנט השונים בעולם. כך נוצרה לה מציאות חדשה שבה ההתחברות למאגרי מידע בינלאומיים היא חלק משגרה המתגבשת ואין בית הספר עוד יכול להיות מנותק מהעולם המדעי הסובב אותנו.
השינויים החינוכיים הנם תהליכים דינמיים הכרוכים בשינוי דפוסי פעולה אצל כל הגורמים המעורבים בשינוי, והתאמתם לשינוים בסביבה. הגורם החשוב ביותר בהכנסת השינוי הוא מנהל בית הספר. מחקרים מראים כי רוב בתי הספר שבהם השינוי בא מהמנהל הצליחו יותר , כיוון שמעורבותו נתפסת כרצינית , מספקת ומגייסת את המשאבים הנדרשים, תמיכתם של המורים לא פחות חשובה שכן התנגדותם היכולה לנבוע מניסיונות כושלים או חוסר תמורה, החוקרים טוענים כי הכשרת המורים הוא תנאי הכרחי כשמדובר בהחדרת שינוים ושיפורים לבית-הספר. החדרת שינויי אינה תהליך קל ופשוט, הוא מלווה בקשיים ודילמות רבות . מאז ומעולם מקובל ונהוג שכל דור מכשיר את הדור הבא אחריו לקראת העתיד. אולם העתיד שבפניו אנו עומדים אינו דומה לעתיד שדורות קודם עמדו בפניו. היות ואנחנו נמצאים בתפר. לפי פסיג קיימים שלושה גלים לשינוי ואנו נמצאים בגל השלישי של השינוי וגל זה עוסק בחינוך כשהאתגר העומד לפנינו הוא פיתוח מיומנויות.
בקישור הבא, מתואר תקציר של מחקר שממנו עולה תמונה אופטימלית לגבי האפשרות של יצירת שינוי מהותי במערכת הבית סיפרית המתמקד בפיתוח ייחודי של תרבות בית הספר במישור החינוכי- ערכי-פדגוגי, תוך תהליך מוצלח של הטמעת התקשוב בבית הספר.
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=242
מהן המיומנויות שעל מערכת החינוך לפתח ולהנחיל?
כיצד אנו נערכים להכין את הדור הבא להתמודד עם הדרישות החדשות של החברה ?
אנו אנשי החינוך נצטרך לתת את הדעת כדי שתלמידינו דור המחר יצליחו בעתידם.
אנסה להתייחס לכך בהמשך.

4 תגובות:

  1. לורד :
    ראשית - בהצלחה בבית הספר החדש . כל התחלה יש בה מן ההתרגשות וציפייה למשהו אחר , טוב יותר .
    אני יודעת שאת נמצאת היום במקום אחר מזה שהיית בו לפני שנה . אני מקווה שיש בבית ספרך שילוב מוצלח , נכון ומושכל של טכנולוגיות , אני בטוחה לאור לימודייך והשכלתך , הרצון להצליח ולגרום לשינוי - כל אלו רק יובילו אותך ואחרים בעקבותייך , לשילוב התיקשוב בעבודתך .
    כפי שכתבת - שינוי חייב להיעשות מהמנהל , הוא זה אשר צריך להוביל בעקביות את צוות המורים , אני בטוחה שאת תוכלי להיות לעזר רב , ולהיות גורם משמעותי בלמידה בבית הספר .

    בהצלחה !!

    השבמחק
  2. היי ורד!
    אני מאחלת לך בהצלחה בבית הספר החדש אליו עברת ובטוחה כי תהני מהשינוי.
    בית הספר המשלב טכנולוגיה בלמידה מחייב את מוריו לעבור השתלמות מקיפה והדרכה צמודה שתלווה את כל הצוות החינוכי בתהליך שך השינוי. אני בטוחה כי בעקבות לימודייך במגמת התיקשוב תצליחי ליישם ולהוביל את צוות בית הספר שלך לדרך מתוקשבת ומאתגרת.... גם אני חושבת שהשינוי חייב לבוא מההנהלה ורק אחר כך מהצוות החינוכי.
    בהצלחה בהמשך.

    השבמחק
  3. ורד היקרה!
    מצטרפת לברכות ולאיחולים להצלחה במקום החדש!
    מתוך היכרות איתך, אני יודעת שתעשי ככל יכולתך לתרום לשינוי, ואם יש צורך, אף לגרום לו!
    שנת לימודים פוריה ומהנה.

    השבמחק
  4. ורד,
    מאחלת לך הצלחה וסיפוק בבית הספר החדש. אני מסכימה איתך שכל שינוי מחוייב גיבוי של ההנהלה. לצוות החינוכי אחריות רבה, אך ללא גיבוי המנהל ואם לא יכיר בחשיבות הנושא, ההטמעה תהיה קשה.
    אני מאמינה שאת תההי אחת ממובילות השינוי- עליך להתאזר בסבלנות ואורך רוח ולא לוותר!
    בהצלחה רבה!
    דורית

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...