"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום רביעי, 17 בנובמבר 2010

סוגי אינטליגנציות

במסגרת הקורס "אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה" של דר' נטע נוצר, עסקנו בשעור האחרון בכמה סוגיות מעניינות במיוחד, והשאלות שהתעוררו היו, מה קורה במוחו של האדם מבחינה קוגניטיבית ? כיצד האדם מנצל אותו ללמידה של חומר חדש ?
אחד מהדברים שעוזרים לנו להבין תהליכים אלה זה האיטליגנציה, ראשוני החוקרים מתייחסים בעבודות המחקר שלהם לכל ההיבטים החינוכיים. הדיון נסב על שלושת סוגי האינטליגנציות :
@ אינטליגנציה אינטלקטואלית
@ אינטליגנציה מלאכותית
@ איטליגנציה ריגשית
האם האינטליגנציה מושפעת מהתורשה או מהסביבה?
האינטליגנציה האינטלקטואלית ה- I.Q , היא מולדת, היא מקיפה את כל פעולות החשיבה, הקוגניציה.
האינטליגנציה הריגשית, ה- E.Q גם היא מולדת, זו עוסקת ביכולת ההבנה והמודעות העצמית, התקשורת הבין אישית והתוך אישית. בעשור האחרון נוהלו מחקרים רבים בתחום אינטליגנציה רגשית. מחקרים אלה כיסו תחומים רבים כגון: חשיבות אינטליגנציה רגשית לניהול חיים יעילים, להצלחה בלימודים, לזוגיות מוצלחת ובעוד מגוון רחב של נסיבות חיים. אחד התחומים החדשים שנחקרו והוכח כי השפעתם רבה, הוא יישום אינטליגנציה רגשית בעולם העבודה. הגדרת אינטליגנציה רגשית - בפשטות ניתן לומר כי אינטליגנציה רגשית הוא שימוש אינטליגנטי ברגשות - אתם גורמים באופן מכוון לרגשות שלכם לפעול למענכם בכך שאתם משתמשים בהם כדי להדריך את התנהגותכם ומחשבותיכם בדרכים התורמות לתוצאות שלכם.
האינטליגנציה המלאכותית, היא נרכשת עם הנסיון, בעבר ניסו לשפר את החשיבה האנושית באמצעות המחשב, ניסו לחקות את מוח האדם על המחשב.
מהי אינטליגנציה בכלל ?
האינטליגנציה היא מכלול הכשרים שבאמצעותם פותרים בני אדם בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה. מקור המילה אינטליגנציה הוא במילה הלטינית intelligere, שמשמעה לבחור, להחליט, להבחין. הגדרות רבות של אינטליגנציה מבוססות על משמעות זו

א. יכולת האדם לפתור בעיות חדשות ביעילות, זה לא לדעת עוד פרק או עוד תרגיל, אלא היכולת לפתור בעיה מתמטית, היכולת לקשור אותה לפעולות קודמות, בוחנת את האינטלקט בתהליכי הלמידה בלבד.
ב. בוחנת את איכות האינטלקט כפונקציה של יכולת האדם להתמודד עם אתגרי החיים, ולהסתגל לצרכי החיים המשתנים (סטרנברג) .
הגדרה חדשה זו של האיטליגנציה מתבססת על שלושה יסודות האינטליגנציה:
האנליטי, היצירתי והפרקטי.
ההגדרה המסורתית הישנה התבססה למעשה על הקוגניציה בלבד ! זו החדשה לעומתה היא רחבה ושונה יותר, היא לוקחת בחשבון את אתגרי החיים, את כל תחומי החיים, את ההתמודדויות עם שינויים, עם בעיות חדשות ואת דרכי ההסתגלות בחברה.
ולסיכום לפי וקסלר אינטליגנציה היא היכולת של היחיד לפעול בתכליתיות, לחשוב בהגיון ולהתמודד ביעילות עם הסביבה.
הכושר השכלי מורכב מכשרים ספציפיים בלתי תלויים זה בזה שנבדקים ע"י תת-המבחנים.
למשל, היכולת המילולית ( 1S) אינה תלויה ביכולת הביצועית( S2)
ולמי שרוצה לקרוא עוד על הנושא יכול להגיע לעוד כמה מאמרים מעניינים בנושא,
http://lib.cet.ac.il/pages/sub.asp?kwd=7432

תגובה 1:

  1. ורד
    מאוד נהנתי לקרוא את הפוסט של בעיקר את החלוקה ל3 אינטלגנציות ואת ההגדרה למילה אינטליגנציה והשינוי שהיא מכניסה בכל תחומי החיים
    אורי

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...