"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום שלישי, 4 בינואר 2011

מורה בפייסבוק כן או לא ?

הייתי די מבולבלת, בעניין הפייסבוק כמובן ! הזמן עושה את שלו אין ספק, אני מתחילה לגבש החלטה בנושא, עבר הרבה זמן עד שהסכמתי לפתוח פייסבוק, מעניין כמה זמן יעבור עד שאצליח לעשות בו שימוש חינוכי לצורכי הוראה.
כמו כל תחביב בחיים, כמו כל דבר בחיים - פייסבוק טוב במידה מסויימת, מצד אחד, מי שאין לו פייסבוק, בלא מעט פעמים פשוט.. אני אבחר מילה שאצלנו משתמשים בה הרבה, 'לא קיים'. פשוט לא מעורב בשיח היומי. כשכולם נכנסים לכיתה ומדברים על ,החבר החדש של X או החברה של Y...או במקרים שמודיעים דברים חשובים בפייסבוק כמו שינוי במועד של מבחן או שעור שהתבטל, מי שאין לו פייסבוק פשוט לא מרגיש בעניינים. וגם בלי זה, רוב האנשים שנגד פייסבוק אצלי בבית הספר לפחות, פשוט לא מעורבים בשיח הכיתתי והבית ספרי, והם די בחוץ ולא מעורבים, וזה חבל. דרך הפייסבוק אפשר לצפות בתמונות שחברים צילמו במיוחד אלה הלומדים במגמת צילום !

בעבר כשאני היייתי תלמידת תיכון זכור לי בבירור הדיסטנס בין מורה לתלמיד, היום כשאני בצידו האחר של הסיפור, התמונה נראית לגמרי אחרת, תלמידים לא מהססים לרגע להפגין חיבה, אהדה, הערצה או ההיפך , לאחרונה הרבה מתלמידי ביקשו ממני חברות בפייסבוק , אשקר אם אומר שזה לא מצא חן בעיניי אך התחושה המיידית שלי אמרה לא לאשר. לדעתי זה בעייתי שמורה יהיה חבר של תלמידים בפייסבוק, כמחנכת אני נוהגת לספר עליי ולפעמים על משפחתי ,ועדיין אינני מעוניינת לחשוף את חיי הפרטיים בהקשרים לא כשורים, בקלות יכול להיות כאן טישטוש גבולות בין התבטאויות אסורות ביחסים שבין מורה לתלמיד. נכון , זה יכול לשפר תדמית המורה בעיני תלמידיו שכן מורה שיש לו פייסבוק נחשב "מעודכן", בנוסף הוא גם יכול לעקוב אחריהם בזמן אמת ולהיות באמת מעודכן בחיי החברה בכיתתו.
אם פעם הקשר בין המורה לתלמיד התקיים באופן בלעדי בין כותלי בית הספר, הרי שהיום, בעידן הרשתות החברתיות, אין לו גבולות של זמן ומקום. טשטוש הגבולות הזה עשוי להיות הזדמנות נהדרת למורים להכיר את עולמם של התלמידים, להתקרב אליהם ולהעביר להם מידע, אבל מצד שני מעורר בעיות כבדות משקל ושאלות קשות של מה מותר ומה אסור, ואיך אפשר לשמר את מעמדו של המורה גם בעולם הווירטואלי.
השאלות האלה הובילו את השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך לדון ביחסים שבין הסגל החינוכי לתלמידים בפייסבוק, ולפרסם שורה של המלצות בנוסח "עשה ואל תעשה", לצד הרווחים הפדגוגיים והאישיים שאפשר להפיק מהקשרים ומהאינטראקציות עם תלמידים ברשת החברתית, רוב המורים עדיין לא מודעים לבעייתיות הנובעת מקשר שכזה," אומר ד"ר אברהם רותם, מומחה לתקשוב, שניסח את המסמך עם עידית אבני.
אני ממליצה להתרשם http://ianethics.com/?page_id=2606
מבחינתי אחרי סקר קצר שערכתי בין תלמידים שלי, קולגות שלי לעבודה ושיטוט באינטרנט, קיימת בהחלט האפשרות שאנצל את הרשת החברתית הזו בהמשך אולי עוד אפילו השנה ! ברגע שרמת העומס תרד אקדיש לכך זמן איכותי ,
לפחות התהליך כבר מתחיל להתבהר, ראשית עליי לפתוח מייל חדש, נפרד, ליצור פרופיל חדש כמורה, או כקבוצה חדשה (כיתה) שבה קיימת הגנה ויש יכולת לחסום מבקרים לא מורשים, תהיה לי האפשרות להעלות תכנים לימודיים ואתגריים ובמקביל אצטרך להיכנס באופן יזום על מנת לבדוק את התכנים מה שלבטח יאפשר לי יתר מעורבות בעולמם של התלמידים ברשת.

תגובה 1:

  1. כזכור, לפני חודש פורסם חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא "אתיקה ומוגנות ברשת האינטרנט", שאוסר על קיום אינטראקציה בין מורים לתלמידים ברשת החברתית.

    רשת אנקורי רואה חשיבות עליונה בהגדרת מדיניות השיח בין מחנכים לתלמידים, ומאמינה שניתן לעשות זאת בלי לפגוע ביחסי האמון והכבוד בין מבוגרים למתבגרים.

    מתוך שאיפה לשמור על חדשנות חינוכית וכדי לאפשר קיומו של דיאלוג אותנטי בין מורים לתלמידים, גיבשנו מסמך SMP (Social Media Policy), יחד עם צוות משפטנים מומחים,

    שיכול לשמש כמודל עבודה חלופי.

    כנסו ללינק המצורף והשתתפו בדיון בנושא יחסי מורים תלמידים ברשתות החברתיות
    https://www.facebook.com/educators.in.face

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...