"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום שישי, 14 בינואר 2011

הפיכת מידע לידע

במסגרת השתלמות בית סיפרית, שבה אני משתתפת הוזמנתי להרצאה בנושא מערכות מידע ממוחשבות ככלי אסטרטגי, הנושא התחבר באופן מסוים לנושא הסמנריון , בו אבדוק את הקשר בין מאפייני רקע ומסוגלות עצמית לבין עמדות המורים בחט"ע כלפי הכנסת שינוי טכנולוגי בבית הספר.
המציאות מחייבת הפיכה של מערכות המידע מכלי של אחסון אינפורמציה, לכלי אסטרטגי לטווח ארוך וקצר, כלומר ארגון חדש של בית הספר כדי להתאים אותו לעידן שבו אנו חיים.
הקניית הידע של שימוש בטכנולוגיות המידע הדרושות למורים לצורך עבודתם והנגישות שלהן לכל המורים שבבית הספר יוכלו להשיג כמה מטרות, אחת היא הפיכת מידע לידע או יצירת שקיפות מלאה בעבודה.
למה הכוונה " הפיכת מידע לידע " ?
מדובר כאן בבנייה של ליבת הנושא ושל תהליך למידתו מתוך המידע, כאשר היעד המרכזי הוא לבנות לומד עצמאי הנושא באחריות של איסוף המידע והעמדתו על אבני יסודות המתודיקה המאפיינים כל מקצוע נלמד, במקביל גם לומד שאינו ממהר להסיק מסקנות ללא ביסוס או מחקר, כזה שיודע להפעיל שיקול דעת ואו להעביר ביקורת כשצריך.
הדבר מחייב את צוות ההוראה לדעת מתי לחבוש את כובע המדריך, שתפקידו להדריך את התלמיד בחיפוש מושכל אחר מידע באינטרנט, או לחבוש את כובע המחנך, המבקש להעמיק בהבנת הנושא או המסר החינוכי הנלמד.
היום תלמיד יכול להשיג מידע בכל תחום בלחיצת כפתור, כך שהזמן שהיה מוקדש להעברת מידע יכול להתפנות לטובת הוראה חוויתית מעמיקה שתהיה בעלת משמעות לעולם התלמידים.
השקיפות, בימינו נראית פחות מאיימת מבעבר ! שקיפות של הישגי ביה"ס בהשוואה להישגי בתי ספר אחרים באזור כדי לאפשר התבוננות, לשם ביקורת עצמית וחיצונית שתדרבן למציאת פתרונות לבעיות מערכתיות ומנהליות.
כיום כבר אפשר לזהות שיפור בדפוסי עבודתם של המורים בזכות טכנולוגית המידע, לדוגמה : העבודה מתואמת יותר, יש אחידות בדרך הדיווח, עמידה בלוח זמנים ! ניתוח תוצאות מבחנים באופן מדויק ולא אינטואיטיבי, דיווחים ברורים לישיבות פדגוגיות, לתלמיד ולהורים.
לדעתי היתרון של המידע העדכני שהוא זמין, לכן חשוב לאפשר לכל הגורמים גישה אל המידע המלא כדי לראות את התמונה בשלמותה, כדי לאפשר סיעור מוחות שיבטיח קבלת החלטות איכותיות ואז ניתן יהיה להתערב כשנדרשת התערבות בזמן אמת, כדי להציל את שנת הלימוד של כל תלמיד הנזקק לכך.

2 תגובות:

  1. היי ורד,
    אחד המעלות של הכנסת הטכנולוגיה לביה"ס היא שקיפות להנהלה, לצוות החינוכי, לתלמידים ולהורים.
    גם אצלינו בביה"ס יש את השקיפות לגבי תפקודו והתנהגותו של כל תלמיד אחרי כל שיעור. התלמידים וההורים עוקבים אחרי הדיווחים. בדרך זו אנו מביאים את ההורים לשותפים לתהליך החינוך, ההוראה והלמידה של ילדם והכל ע"י לחיצת כפתור... דגנית

    השבמחק
  2. דגנית היקרה,
    אכן נושא השקיפות והפומביות הוא מחייב, החברה הופכת להיות שותפה וחלק בלתי נפרד מהמערכת החינוכית, זו גם הןפכת להיות אחריותם לא פחות משלנו.

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...