"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום ראשון, 25 ביולי 2010

על ממשק משתמש

מעולם לא חשבתי כמה מוחות עומדים מאחורי משחק אינטראקטיבי לימודי, כמה בעלי מקצוע נדרשים ליצירה המשותפת, הקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" גרם לי להבין את עומקו וחשיבותו של רעיון הממשק.
ממשק משתמש (על פי מאגר המונחים של האקדמיה: מישק משתמש או מנשק משתמש. באנגלית: User Interface) הוא חלקה של מערכת החשוף למשתמש בה, כך שדרכו מתקיים הקשר בין המשתמש ובין המערכת. "מערכת", בהקשר זה היא תוכנה, מכונה, מכשיר או חפץ כלשהו, שנועדו לשימושו של אדם. המושג "ממשק" הוא מושג שמקורו בהנדסת מערכות.
חיפשתי מידע והתעניינתי מעבר להגדרות והנה לפניכם קצת רקע כללי :
מהו ממשק משתמש ומדוע הוא חשוב?
ממשק משתמש הוא מושג המתאר את הקשר שבין המערכת לבין האדם המשתמש במערכת. המכונות שאנו בונים או מפתחים מיועדות, לרוב, לשימושם של בני אדם. כדי שיהיה ניתן לתפעל את המערכות הללו בצורה האופטימלית, הקשר בין האדם למכונה חייב להיות נוח ויעיל. ממשק מסורבל יכול ליצור את ההבדל בין מערכת אפקטיבית למערכת לא נוחה ושמישה, גם אם בבסיס, שתי המערכות הן זהות ביכולותיהן .
בנייה נכונה של ממשק המשתמש של האתר או התוכנה הינה מכפיל כח משמעותי באפקטיביות שלו. מיקום נכון ובולט של החלקים החשובים לגולש, תצוגה נוחה וברורה של האינפורמציה הרלוונטית ושימוש מושכל באלמנטים גרפיים וטקסטואליים הינם חיוניים בסביבה התחרותית של האינטרנט כיום.
במקרה שלנו משחק מחשב או אתר שלא מצליח לגרום לגולש, למשחק בו תחושה נוחה, שההוראות בו ברורות, ימנע מאותו גולש לשוב ולשחק או לבקר באותו אתר.
בכל נקודה בה האדם והמכונה נפגשים, ראוי להקצות מחשבה לאופן בניית ועיצוב ממשק המשתמש.
איך ניגשים לעיצוב ממשק משתמש?
השלב הראשון בתכנון עיצוב ממשק המערכת הוא קודם כל הכנת שיעורי בית - מיפוי היכולות העיקריות או התחומים המרכזיים שאותם אנו רוצים להציג. קיימת נטייה באתרים להציג עודף אינפורמציה, אם משיקולים של ניראות במנועי חיפוש או משיקולים של הצגת התמונה כולה למשתמש בעמוד אחד. מצב זה יוצר לעיתים עומס ויזואלי שמרתיע את הגולש מלהיכנס פנימה או שמציף אותו בהרבה פרטים, והעיקר הולך לאיבוד.
השלב השני הוא ארגון סכימתי של מבנה המערכת מבחינת פונקציות. שלב זה הינו קריטי וראוי לתשומת לב מירבית. אם אפשר, רצוי לקבל חוות דעת מהמשתמשים העתידיים לפני שרצים קדימה.
כל זה מתחבר לי באופן ישיר למאמר שקראתי במסגרת הקורס:
Aids to computer-based multimedia learning (Mayer & Moreno, 2002
לפיו, סביבות למידה מבוססות מולטימדיה ומחשב המורכבות מתמונות ומילים מציעות מקום מפגש פוטנציאלי לשיפור ההבנה של התלמיד.
כמו שכבר כתבתי וגם המאמר המבוסס על מחקר אקדמי מדגיש, יש מספר עקרונות שצריך לקחת בחשבון כאשר נבנית אינטראקציה מבוססת מחשב,
• עקרון הייצוג המרובה- הטוען שעדיף להציג הסבר במילים ותמונות מאשר במילים בלבד.
• עקרון הרצף- הוא שעדיף להציג מילים ותמונות במקביל באופן סימולטני מאשר בנפרד.
• עקרון הבהירות- הסברי המולטימדיה מובנים יותר כאשר הם כוללים מעט מילים חיצוניות וצלילים.
• עקרון הערוץ החושי- עדיף להציג מילים בתאור שמיעתי מאשר באופן חזותי על מסך.
• עקרון העודף- עדיף להציג אנימציות ותאורים מאשר אנימציות תאורים וטקסט על המסך.
כמו כן יש לקחת בחשבון תאוריות ללמידה במולטימדיה, תאורית העומס הקוגניטיבי- הצגת אלמנטים רבים מדי לעיבוד, גירוי ויזואלי או וורבאלי יכולה להוביל לעומס כך שמס' אלמנטים כלל לא יעובדו. תאורית למידה הבנייתית- הרעיון שלמידה משמעותית מופיעה כאשר הלומד בוחר באופן אקטיבי מידע רלבנטי, מארגן אותו בייצוג בהיר ומשלב אותו עם ידע קודם.
אם נתייחס לכל העקרונות והתאוריות בבואנו לתכנן ממשק טוב ככל שיהיה אני בהחלט חושבת שזו משימה לא פשוטה, זו משימה מאוד מורכבת ומסועפת ואני תוהה על הדרך הארוכה ורבת השלבים שצריך לעבור.

4 תגובות:

  1. לורד -
    קראתי בעניין רב את הפוסט שכתבת בנושא ממשק המשתמש . אנו נמצאות כרגע בעיצומה של עבודת הסיום בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות " . עבודה רבה , השקעה של שעות רבות במחשבה , בתכנון , בהבאת גורמים שונים הנוגעים לממשק המשתמש , כל אלו גורמים לנו להבין ולו במעט את הקושי הרבה בתכנון משחק .
    נהניתי לקרוא את הפוסט שכתבת .

    השבמחק
  2. ורד,
    אכן תכנון הממשק זו משימה מאוד מורכבת הדורשת חשיבה, תכנון ובקרה. ההשקעה הרבה בפרויקט הסיום בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" מראה לנו את המורכבות הרבה בתכנון פעילויות אינטראקטיביות בסביבת מולטימדיה, במיוחד אם שואפים לפעילות טובה.
    דורית

    השבמחק
  3. ורד
    קודם כל תתחדשי על עיצוב הרקע החדש של הבלוג שלך, הוא מאד נעים ומושך ויזואלית.
    לגבי הנושא של הפוסט האחרון גם אני ומיכל בעיצומו של תיכנון ממשק וככול שאנו מתקדמות אנחנו נתקלים בכל מיני בעיות שיש לתת את הדעת עליהןוהכניסה לפירטי פרטים ובל נישכח את המוטיבציה שדיברנו בקורס של מיקי שחשובה לא פחות לתכנון משחק אינטרקטבי לימודי

    השבמחק
  4. היי ורד!
    שותפתי להכנת הממשק. אני, כמוך לא ידעתי עד כמה הכנת ממשק היא דבר לא פשוט ודורש כל כך הרבה חשיבה מאחורי כל פרט שנראה קטן ופשוט. צריך לחשוב, כמו שאמרת על המטרות, הויזואליות, המשוב, העניין ועל עוד הרבה דברים אחרים . אני בטוחה שהפקנו הרבה מהכנת הממשק שלנו ולמדנו דברים חדשים שלא ידענו שבכלל נותנים עליהם את הדעת בהכנת ממשק.

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...