"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום שבת, 31 ביולי 2010

מסמך אפיון

בשלבי סיום כתיבת מסמך האפיון, אני חושבת על גודל ההשקעה והמחשבה הרבה שהוקדשו לצורך העניין.
בתחילתו של כל התהליך נקבעו מטרות לימודיות ממוקדות לאינטראקציה המתוקשבת, הוחלט מהי אוכלוסיית היעד המתאימה לפי תחום התוכן ולפי הנושא אותו בחרנו, גם הוא בהתבסס על נסיוננו בהוראת המתמטיקה והקשיים הנלווים.
כשעיצבנו את הממשק, אחרי שלמדנו מהו ממשק משתמש טוב , לזה התייחסתי בפוסט הקודם שלי, לקחנו בחשבון הרבה שיקולים בינהם שיקולים פסיכולוגיים, רגשיים וקוגניטיביים.
בדקנו שמסכי האינטראקציה יהיו מעוררי עניין, מושכי תשומת לב מבחינה וויזואלית, לא עמוסים מדי ומציפים במידע לא רלבנטי, התייחסנו לכך שהטקסט יהיה בהיר ותמציתי, שתהיה עקביות במידע ומיקודיות בתשומת הלב.
התחשבנו בגורמים האנושיים של המשתמש, כי הרי המדד האמיתי לאיכותו של הממשק שיצרנו היא התאמתו המלאה לאוכלוסיית היעד.
במסמך האפיון הבנתי כי חשוב לקחת בחשבון את כל השיקולים של המתכנן בצורה מפורטת מאוד ולהוציא אל הפועל את האינטראקציה שפיתחנו, תוך שיתוף פעולה של כל הנוגעים בדבר.
המסמך מיועד לכל שרשרת הפיתוח : למפתח התוכן, לגרפיקאי ולמתכנת.
מסמך אפיון מכיל לרוב טקסט, תרשימים גרפיים והוראות המפרטות את כל ההתרחשויות באינטראקציה, כך שניתן יהיה לעבוד לפיו. מסמך אפיון נכון לוקח זמן, המון זמן. הצד החיובי הוא שמסמך אפיון טוב מעבר לתכונותיו, גם חוסך זמן ועלויות.
במסמך האפיון מזהים ופותרים מכשולים עתידיים רבים, חשוב להקדיש זמן ולהקפיד לסגור את כל הפינות ולא לחכות שהבעיות ייפתרו בשלבים מאוחרים יותר כי אז זה יגזול הרבה זמן וכסף.
למדתי לאורך התהליך שצריך "לחשוב פשוט" וזאת לא עוד סתם סיסמה, בכל שלב משלבי האינטראקציה צריך להיכנס לראש המשתמש מאוכלוסיית היעד שהרי הוא למעשה השחקן המרכזי כאן !
לפניכם קישור לפוסט מעניין שקראתי בנושא :
http://www.netcraft.co.il/blog/?p=357
הפוסט נותן מספר טיפים לכתיבת מסמך אפיון.

4 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. ורד,
    מעניין שגם אני קראתי את הפוסט שצירפת בקישור...
    אכן, פיתוח הממשק וכתיבת מסמך האפיון דורשית מתן תשומת לב לכל הפרטים. חשוב שנסתכל על הדברים גם מנקודת המבט של התלמיד וכך נגלה ונפתור בעיות בתכנון. רצוי לקבל גם משובים מאנשים נוספים- לרוב מסייעים לגלות דברים שאנו פיספסנו...
    בהצלחה!
    דורית

    השבמחק
  3. ורד היקרה
    אכן, עבודה רבה נדרשת כדי לייצר אינטראקציה, אפילו פשוטה שבהן. ככל שבודקים יותר, מגלים עוד נקודות הדורשות התייחסות. כל התייחסות כזאת ומציאת פתרונות גוררת אחריה עוד ועוד רעיונות וירידה לפרטים... בלופ מסחרר. זה מה שקרה לגילה ולי בפיתוח האינטראקציה שלנו. נשאבנו לתוכה. ניסינו לדמות עצמנו משחקות במשחק וכך המשחק "הוליד את עצמו": מסך "הוליד" מסך... התחלנו ממספר מועט של מסכים והגענו ל- 12 (!), כשכל אחד מהם מובנה ומספק גם אפשרויות ניווט ביניהם. זו היתה חוויה מאתגרת ומעשירה.

    השבמחק
  4. היי ורד,
    נכתבו המון דברים חשובים בפוסט זה, אך החשוב ביותר בעיניי הוא להתבונן על המשחק מנקודת המבט של המשתמש. נקודה זו מכניסה בתוכה את שאר האלמנטים:שהטקסט יהיה בהיר ותמציתי, שהממשק יהיה ידידותי למשתמש ועוד.
    אין לי ספק שאחרי כל שלבי העבודה הצלחת לתכנן אינטראקציה שתשמש ותקדם את התלמידים. בהצלחה בהמשך, דגנית

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...