"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום שני, 5 ביולי 2010

למידה ברשת - משימת WIKI

במסגרת הקורס, שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה היבטים בינלאומיים, נתבקשו להתחלק לקבוצות עבודה של 6 סטודנטים לצורך כתיבת מסמך משותף בוויקי לגבי מאמר העוסק בהיבטים גלובליים של תקשוב החינוך.
Farrel.G.M.(1999 ) The Development of Virtual Education. A Global Prespective.
וזו דוגמא ללמידה שיתופית, לעבודה שיתופית.
חשבתי מייד על דרכי היישום שלי בשטח, איך אוכל ליישם שמוש בוויקי בהוראת המתמטיקה, לדעתי זה יהיה קצת קשה לביצוע, אולי בתחום החינוך, אוכל להשתמש בכך יותר ! עדיין קיימות בעיות טכניות המגבילות את ביצוע המשימה המשותפת, למשל, לא ניתן לערוך את המסמך בוויקי אם יש עורכים נוספים... ומה שהוקלד תוך כדי עלול להימחק אם לא שמרתם ! ואיך בכלל יכולה להיווצר סביבה משותפת בטוחה להעלאת רעיונות מבלי שיתקנו אותי או אולי יימחקו אותם, איך נוצרת מחוייבות ללמידה משותפת כאשר אין קשרי חברות קודמים? אותי מעניין גם האם אפשר לערוך רק מלל ?
כשאני מסתכלת על המוצר המוגמר, מתגלה מסמך שנכתב בשתוף פעולה תוך העברת ידע, כל אחד תרם חלק ליצירה, למרות שפיזית לא היינו ביחד. לא היינו בחברותה.
למעשה, למידה שיתופית, התפתחה עוד בימי התלמוד, כשישבו ולמדו אז בחברותה... כשמנגד עומדת העבודה שיצרנו, אני חושבת שהקשר האישי והאינטראקציה בין הלומדים מוסיפים רבות לתהליך הלמידה, שכן למידה בקבוצה תורמת רבות, כל אחד תורם מהידע שלו ונתרם מהידע של החברים שלו.
הטכנולוגיה הקיימת היום יכולה רק לחזק את הלמידה השיתופית, לפיה היום אין כל צורך במפגש פנים מול פנים היות והאינטראקציה מתרחשת דרך המחשב. יתרון אחד גדול יש לכך - כל אחד יכול לפעול בכל רגע ומכל מקום.
אליה וקוץ בה, חסר כאן המפגש החברתי ! התקשורת, יחסי האנוש, בעיני זה קצת מנוכר.
בדקתי במקורות, לפי דר' אברום רותם, למידה שיתופית היא למידה אקטיבית המשקפת את האינטראקציה בין הלומדים כחלק מתהליך הלמידה.
בלמידה שיתופית כל לומד : @ צופה בלומדים אחרים.
@ בונה ומביע באופן אקטיבי את הידע שלו.
@ בונה ידע בשתוף צוות לומדים אחרים, תוך כדי דיאלוג, התחבטות ויצירה משותפת.
מצד אחד רוצים להגביר את עצמאות הלומד כלומד אישי, מצד שני, נמצא שלמידה יעילה נעשית תוך כדי אינטראקציה בין קבוצות לומדים - למידה שיתופית, כלומר למידה יעילה/טובה /איכותית היא זו בה מושג האיזון בין הDOWNLOAD לבין UPLOAD.
למידה שיתופית היא חלק בלתי נפרד בלמידה.
למידה שיתופית איננה במקום / על חשבון למידה אישית אלא כמשלימה לפעולה שלמה אחת.

תגובה 1:

  1. לורד -
    במטלת ויקי האחרונה ( מאמר בקורס של ד"ר חגית מישר טל ) ראינו כי ניתן לשתף דעות ועבודה משותפת בלמידה מרחוק . דרך העבודה , חלוקה לנושאים , שיתוף - והשגת מטרות ההוראה היוו דרך חדשה וטובה . אינני יודעת אם הייתי "מרגישה בנוח" לשנות או לתקן או להוסיף/לגרוע מדברי המשתתפים בפעילות אלמלא הכרתי את המשתתפים בהכנת המטלה . האם הייתי יכולה לעשות זאת כמשתתפת זרה ? אינני יודעת . נראה לי שאני יודעת רק מעט מאוד על הכלי ויישומיו.

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...