"במתמטיקה, כמו בדמוקרטיה, האחד שואב כוח ממספר האפסים שאחריו."

יום שבת, 25 בדצמבר 2010

זיכרון לטווח ארוך !

קריאת פרק העוסק בתאוריית הגישה הקוגניטיבית ללמידה, כחלק מלמידה לקראת מבחן , מעלה את השאלה מה ישאר אצלי בזיכרון לטווח הארוך?
לאורך קריאת הפרק עלו על פניי חיוכים רבים שכן הרבה המלצות ליישומים בהוראה כבר מיושמים על ידי במתכוון ולעיתים מתוך אינטואיציה בריאה כנראה ואולי מתוך נסיון שצברתי לאורך השנים.
כל זה מתחבר באופן די מפתיע (מבחינת העיתוי) למאמר אליו התייחסתי באחד הפוסטים הקודמים, המורה בעידן הדיגיטלי.
בשגרת היומיום אני מוצאת את עצמי מחפשת דרכים מגוונות לעניין את התלמידים המתקשים, למקד את הקשב שלהם, ליצור איזושהי מידה של חדווה ורצון להצלחה ולהגברת המוטיבציה ללמידה.
בחרתי להציג בפניכם מספר יישומים בהוראה, מתאוריית עיבוד המידע נובעות המלצות יישומיות רבות, המתמקדות במטרה אחת : ללמד חומר כך שייזכר לזמן רב, כלומר שייכנס לזיכרון לטווח ארוך מבלי שיישכח. ההמלצות מתייחסות בעיקר להוראה פרונטלית, גם כשהיא משולבת בשאלת שאלות ועריכת דיונים כיתתיים.
ההמלצות מתייחסות לשלושה מאגרי זיכרון- זיכרון חישתי, זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך :
1. קצב ההוראה- עיבוד המידע והעברתו לטווח ארוך דורש זמן. אם המידע לא "יעובד" הוא "יאבד". לכן יש להימנע מ"להפגיז" את התלמידים מכמות רבה מדיי של חומר בבת אחת. יש להסביר רעיונות בטיפין טיפין כדי לאפשר לתלמידים לעבדם באופן משמעותי, המורה צריך להתאים את עצמו לקצב של תלמידיו.
2. מיקוד הקשב- חובה להציג חומר לימודי בצורה מאורגנת וברורה ולדאוג למשוך את הקשב של התלמידים אחרת לא תתרחש למידה. כל מורה מכיר את התלמידים שנמצאים בכיתה רק מבחינה פיזית בעוד מחשבותיהם "מתעופפות" מחוצה לה.
חשוב ליצור תנאים פיזיים נאותים ללמידה- לדאוג לאוורור, לישיבה נוחה וכמובן על המורה לעורר התעניינות תלמידיו בנושא הנלמד ע"י הצגת החומר בצורה מעניינת ומושכת משל ע"י התייחסות לנושא משמעותי מעולמם של התלמידים, הוראות המושכות קשב, הצגת גירויים מפתיעים, הנגנה (אינטונציה) קולית מעניינת ושפת גוף מגוונת. בקיצור על המורה להיות גם שחקן ומומלץ לו שיהיה שחקן איכותי בעל חשיבה יצירתית ודמיון רב כדי שלא ישעמם את תלמידיו ויצליח למקד את הקשב שלהם.
3. הצפנה משמעותית- תתרחש ככל שהמורה משתמש באופנויות (modalities) רבות יותר, כלומר, יפנה לחושים רבים יותר של תלמידיו, ע"י ייצוגים רבים יותר ומגוונים יותר יצליח "להגיע" ללומדים רבים יותר. ניתן לשפר זאת אם מלמדים במקביל שיטות לשיפור הזיכרון !
על כך אפרט בפוסט הבא.

2 תגובות:

  1. הי ורד!
    אכן למורה יש תפקיד חשוב בהוראה. כפי שציינת עליו לשים את הדגש בין היתר על זכירת החומר והצפנתו בזכרון לטווח רחוק. קיימים הרבה תאוריות למידה ומכל תאוריה ישנם יישומים בהוראה שלנו. על כן גם אני הרגשתי מאוד מחוברת לתאוריות וגם העלתי חיוכים על פני...

    השבמחק
  2. אביגיל,
    כעת כשהמבחן מאחורי, סביר להניח ע"פ התאוריות הנ"ל כי המהות של כל הנושא נשארת בזיכרון לטווח ארוך, אך הפרטים נשמטים, לפיכך בעוד מספר ימים יהיה קשה לשלוף מידע מהזיכרון לטווח ארוך במעבר לזיכרון לטווח קצר שם הדרך היא דו סיטרית.

    השבמחק

קצת על טכנולוגיה...